Catara-te, potopul, pisica cocotata - jocuri de catarare
CATARA-TE Sl SARI
Copiii sunt impartiti in doua echipe, egale ca numar,
asezate pe siruri, inapoia liniei de plecare. Inaintea fiecarei
echipe se plaseaza cite 3 ladite, la distanta de 1 m una de cealalta
(de 30 cm lungime si 20 cm inaltime).
La comanda educatoarei de incepere a jocului, primii alearga pana
la prima ladita, se catara pe ea, sar in adin-cime, alearga,
apoi executa acelasi lucru pe celelalte ladite. Dupa ce sar de pe a treia
alearga spre urmatorii din echipe, ii ating pe mana si se
asaza la coada sirurilor. Urmatorii parcurg acelasi traseu s.a.m.d.
Cistiga echipa care a terminat mai repede si a executat mai corect
miscarile.
POTOPUL
Copiii sunt raspinditi pe terenul de joc pe care sunt
plasate si fixate aparate pentru catarat: banci, scaunele, turn, scari
fixe etc. Ei trebuie sa cunoasca dinainte citeva comenzi pe care
le vor executa, de exemplu, la comenzile educatoarei : „Vine potopul!"
Copiii se catara pe banci, scaunele etc. ,,A trecut potopul". Copiii
isi reiau mersul, executind diferite miscari, dupa voia lor.
„Ninge" sau ,,E frig!". Copiii se ghemuiesc. ,,E soare!",
merg in pas obisnuit. cand educatoarea spune: „Tuna!",
atunci copiii se culca pe spate si lovesc cu calciiele in
sol. Acela care greseste este scos din joc. Ramine la latitudinea
educatoarei ca in timpul desfasurarii jocului sa adreseze comenzile
cit mai variate.
Ea trebuie sa urmareasca executarea cit mai corecta a miscarilor
de catarare.
PISICA COCOTATA I
Copiii sunt raspinditi pe terenul de joc si reprezinta „pisicile".
La marginea terenului se deseneaza un patrat care reprezinta „cusca"
unui catel, iar in mijlocul acestuia, pana la inceperea
jocului, sta un copil, „catelul". Pe teren sunt asezate
scaunele, lazi, banci si alte obiecte pe care se pot sui copiii.
La comanda educatoarei de incepere a jocului, „pisicile"
se deplaseaza pe teren in patru labe, iar cand educatoarea
striga: „vine catelul!", pisicile cauta in cel mai scurt
timp sa se urce pe un obiect, pentru a nu fi prinse de „catel".
Daca este prinsa o „pisica" pe sol ea este dusa la „cusca"
si ceilalti copii asteapta o noua comanda ,- daca nu a fost prinsa nici
o „pisica", educatoarea comanda imediat : a plecat „catelul!",
iar „pisicile" se dau jos, continuind sa se deplaseze
in patru labe, pana la comanda : „vine catelul !"
s.a.m.d.
Rolul de „catel" poate fi atribuit mai multor copii.
CASTIGAREA REDUTEI
Copiii sunt impartiti in doua echipe, egale ca numar,
asezate pe siruri, inapoia liniei de plecare. Inaintea echipelor,
la distante egale, sunt plasate doua banci de gimnastica, iar la
capatul fiecareia cite o masuta, pe care se pune cite un cosulet.
Fiecare copil tine in mina un stegulet.
La semnalul de incepere, primii din fiecare echipa se catara pe
banca, merg in echilibru pana la masuta, depun steguletele
in cosulete si se intorc tot cu mers in echilibru pana
la capatul bancii, sar in adincime, apoi alearga spre urmatorii
din echipa, ii ating pe umar si se asaza la coada sirurilor.
Toti copiii trebuie sa parcurga acelasi traseu cit mai corect si
in timp cit mai scurt. cand ajung la cosulete, ultimii
din fiecare echipa iau toate steguletele, le ridica si striga : „Am
cistigat reduta !".
Este declarata cistigaitioare echipa al carei ultim copil a ridicat
primul steguletul din cosulet.
VRABIUTELE Sl AUTOMOBILUL
Copiii stau in picioare pe banci de gimnastica sau trunchiuri de
copaci si joaca rolul de „vrabiute urcate in copaci". In jurul lor se delimiteaza un spatiu care reprezinta „strada".
„Vrabiutele" coboara din „copaci" printr-o saritura
in adincime si se prefac ca ciugulesc pe drum. Copiii sar
pe ambele picioare, imitind saritura vrabiutelor si ciripitul lor
(fig. 94).
Educatoarea indeplineste rolul „automobilului" si tine
in mina un cerc cu spite, care reprezinta „volanul".
Ea inainteaza pe strada clacsonind. „Vrabiutele"
se sperie si se urca repede in copaci. Apoi jocul se reia.
Prin acest joc se urmareste invatarea sariturii in adincime
si urcarea pe obstacole.
PISICA Sl VRABIILE
Copiii au rol de „vrabiute" si sunt raspinditi
pe terenul de joc, sarind ca acestea. Intr-un colt, un copil sta
pe genunchi cu sprijin pe palme, el reprezinta „pisica".
La comanda educatoarei: „atentie, pisica!", pisica sare in
picioare si alearga sa prinda „vrabiutele", care se urca pe
scaunele, lazi, scara de gimnastica etc, pentru a scapa de „pisica".
Aceea care este prinsa devine „pisica".